October 12, 2006, in Baghdad, Iraq

Masked gunmen in at least five vehicles drove up to the fledgling satellite TV channel Al-Shaabiya in the eastern district of Zayouna around 7 a.m., burst into the offices and executed 11 people in cold blood and wounded two. It was the deadliest single assault on the press in Iraq since the U.S.-led invasion in March 2003.

Al-Shaabiya is owned by the National Justice and Progress Party, headed by Abdul-Rahim Nasrallah al-Shimari who was killed in the attack, according to Reuters and CPJ sources. The small party ran in the last election but failed to win any seats. Al-Shaabiya had not yet gone on the air and had only run test transmissions. Executive manager Hassan Kamil told Reuters that the station had no political agenda and that the staff had been a mix of Sunnis, Shiites, and Kurds. The station had not been threatened previously. According to news reports, the channel still aims to launch after the end of the Muslim month of Ramadan in late October.

Kamil said some of the gunmen wore police uniforms, and all were masked.

According to news reports the gunmen's cars resembled police vehicles.

A local press freedom group, The Journalistic Freedoms Observatory, named the dead as chairman and general manager Abdul-Rahim Nasrallah al-Shimari and his bodyguard, Ali Jabber; deputy general manager Noufel al-Shimari; presenters Thaker al-Shouwili and Ahmad Sha'ban; administrative manager Sami Nasrallah al-Shimari; video mixer Hussein Ali; and three guards identified only by their first names: Maher, Ahmad and Hassan. The station's generator operator, whose name was not available, was also killed. A source at Al-Shaabiya confirmed the names.

Program manager Mushtak al-Ma'mouri and news chief Muhammad Kathem were taken to the hospital with multiple gunshot wounds. They were in critical condition, according to CPJ sources.

Media Support Worker: In 2003, CPJ began documenting the deaths of vital media employees such as translators, drivers, fixers, and administrative workers.

This is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.