As of December 31, 1998

The government of President Arnoldo Alemán selectively doled out official information and state advertising in an effort to reward media outlets that supported him and punish those that were critical. Despite these collusive practices, the majority of the Nicaraguan press reported aggressively on political scandals, the allocation of international aid in the aftermath of Hurricane Mitch, and alleged government corruption.

In July, the Mexican multi-national energy company Zeta Gas (which has a Nicaraguan subsidiary) sued television station Telenica 8, which had re-broadcast a segment of the U.S. television newsmagazine "60 Minutes" linking the company to the international drug trade. Defamation is both a civil and a criminal offense in Nicaragua, although the penalty for criminal defamation is exclusively monetary.

Attacks on the Press in Nicaragua in 1998

07/14/98Miguel Mora, Telenica 8Legal Action
07/14/98Telenica 8Legal Action

This is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.