Last Updated: Tuesday, 21 November 2017, 15:02 GMT

Attacks on the Press in 2007 - Snapshots: Togo

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2008
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2007 - Snapshots: Togo, February 2008, available at: [accessed 22 November 2017]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

In January, criticism of Rock Gnassingbé, former head of the Togolese soccer association, led authorities to pull Lomé-based Radio Victoire off the air for two weeks. Authorities indefinitely banned from the airwaves French television journalist Jacques Roux, a station contributor, who had criticized Gnassingbé's financial management of the association.

In March, the government media regulatory body, the High Authority for Audiovisual Communication (HAAC), banned from broadcast the veteran journalist and media activist Daniel Lawson-Drackey. The move was linked to an opinion piece aired on privately owned Nana FM that addressed corruption allegations against Public Administration Minister Arthème Ahoomey-Zunu.

In June, the HAAC suspended three independent weekly newspapers, citing "violations to journalist ethics." Le Courrier de La République was suspended for four months on a complaint filed by an opposition party member about a story alleging corruption; La Trompette, for three months on a complaint lodged by a group of University of Lomé academics about a story critical of the faculty; and Le Perroquet, for two months on an allegation that it accepted payment for a story about an immigration application. The editor of Le Perroquet denied the charge. The HAAC appeared to have acted beyond its authority. Togo's Press and Communication Code states a publication can be suspended only by court order.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld