Last Updated: Friday, 17 November 2017, 15:16 GMT

Georgia: Russian broadcasters blocked

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date 19 August 2008
Cite as Committee to Protect Journalists, Georgia: Russian broadcasters blocked, 19 August 2008, available at: [accessed 19 November 2017]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

New York, August 19, 2008 – The Committee to Protect Journalists today urged the Georgian government to stop blocking Russian broadcasts and Web sites.

According to the Moscow-based radio Ekho Moskvy, Russian Television International (RTVi) broadcasting was cut after it aired Ekho Moskvy's interview with Russia's Foreign Minister Sergei Lavrov on the conflict in South Ossetia and the future of the relationship between Russia and Georgia. In the interview, Lavrov supported the Russian incursion into Georgia, and called for Georgian President Mikhail Saakashvili to step down.

RTVi is a New York-based independent Russian-language broadcaster that broadcasts via satellite; their programs in Georgia are transmitted by local cable companies. The station was accessible in the Georgian capital, Tbilisi, and in the cities of Poti, Batumi, and Telavi.

According to the Moscow Times, Georgian authorities have been blocking Russian news channels Rossiya, Channel One, and NTV, as well as Web sites ending in ".ru" since August 9. Zviad Pochkhua, editor-in-chief of the Tbilisi-based English-language newspaper The Financial, told CPJ that Russian news sites are accessible only via proxy servers, and that Russian news channels have been blocked since last week due to "biased reporting and propaganda."

"In a democracy such as Georgia the public has a right to hear a broad range of opinion and news, especially at this critical juncture in its history," said CPJ Deputy Director Rob Mahoney. "We urge the authorities to allow RTVi to resume transmission and to unblock other Russian-language broadcasts and Web sites."

RTVi News Service Director Georgy Tsikhiseli told CPJ that on Monday, Cable TV Union of Georgia informed an RTVi representative in London that Georgia will cease to broadcast on September 1 because of Russian aggression against the country. However, RTVi has been blocked in Georgia since Monday. Tsikhiseli said it was shocking news for the company because it believes it supported Georgian authorities and condemned Russia's decision to begin military actions in Georgia.

"They slapped us in the face, and we did not deserve it," Tsikhiseli told CPJ. "We reported on the conflict and tried to be as objective as possible – when airing reports from Russia we did not comment on them, but rather referred to Russian actions as aggression. It is an act of censorship, nothing less than that." Tsikhiseli said the company is calling on Georgian authorities to intervene. CPJ tried to reach Cable TV Union of Georgia for comment, but calls went unanswered.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld