Last Updated: Thursday, 18 January 2018, 16:17 GMT

Attacks on the Press in 2005 - Snapshots: Moldova

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2006
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2005 - Snapshots: Moldova, February 2006, available at: [accessed 19 January 2018]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

President Vladimir Voronin and the ruling Communist Party used politicized media regulators to help ensure his re-election. In the weeks before the March election, the Broadcasting Coordination Council expanded the broadcasting range of pro-government stations such as NIT, and the Justice Ministry refused to register newspapers run by opposition parties such as the Social Democratic Party, according to local reports.

In February, Moldovan authorities stationed on the de facto border with the Trans-Dniester region prohibited newspaper deliveries going in either direction. The media has been a pawn in political tensions between the central government in the capital, Chisinau, and the separatist Trans-Dniester region.

In June, financial police officers searched the offices of the Russian-language Chisinau weekly Kommersant PLUS, according to local reports. Editor-in-Chief Artyom Varenitsa said police confiscated documents and computer disks. Voronin's government often uses police to harass news outlets that criticize the government.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld