Last Updated: Monday, 19 February 2018, 14:34 GMT

Freedom of the Press - Malta (2007)

Publisher Freedom House
Publication Date 2 May 2007
Cite as Freedom House, Freedom of the Press - Malta (2007), 2 May 2007, available at: [accessed 20 February 2018]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Status: Free
Legal Environment: 2 (of 30)
Political Environment: 6 (of 40)
Economic Environment: 9 (of 30)
Total Score: 17 (of 100)
(Lower scores = freer)

The constitution guarantees freedom of speech and of the press but also restricts these rights under a variety of circumstances. Malta bases its laws on the European model but is one of only three European Union members not to have freedom of information legislation. According to a recent survey conducted in June 2006 by Ernst & Young, television broadcasting suffers from a lack of quality with "too much teleshopping and not enough education," as well as "mediocre copying" of foreign programs. Alarmed at the low quality of children's programming on television, the government allocated 240,000 euros (US$327,824) to improve the local production of children's programs. In addition, the Ministry of Culture issued directives aimed at increasing "program quality and offering better service to the public." In December 2006, Lou Bondi, a television journalist for the country's Public Broadcasting Services (PBS), complained to the Institute of Maltese Journalists that PBS forced him to change the subject of one of his shows. The subject of the show was former finance and foreign affairs minister John Dalli, who stepped down in 2004 over his alleged involvement in a scandal involving irregularities in the allocation of a hospital tender. The arrest of another individual in 2006 cleared the former minister's name in this matter.

There are at least five daily and two weekly newspapers operating in both Maltese and English. Political parties, private investors, and the Catholic Church all have direct investments in broadcasting and print media that openly express partisan views. The only national television broadcaster is TVM, though the island also has access to Italian television, which many Maltese watch. Several domestic radio stations are regulated through the Broadcasting Authority of Malta. The government does not block the internet, which was accessed by 30 percent of the population in 2006.

Copyright notice: © Freedom House, Inc. · All Rights Reserved

Search Refworld