Last Updated: Tuesday, 22 July 2014, 14:56 GMT

Kazakh newspaper banned in first of dozens of likely closures

Publisher Radio Free Europe/Radio Liberty
Publication Date 22 November 2012
Cite as Radio Free Europe/Radio Liberty, Kazakh newspaper banned in first of dozens of likely closures, 22 November 2012, available at: http://www.refworld.org/docid/50b4d0f51e.html [accessed 23 July 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

November 22, 2012

Clouds of smoke rise from the Kazakh town of Zhanaozen in December 2011 in a still image taken from video acquired by Reuters TV.Clouds of smoke rise from the Kazakh town of Zhanaozen in December 2011 in a still image taken from video acquired by Reuters TV.

A court in the Kazakh city of Almaty has ruled to ban the opposition newspaper "Golos Respubliki."

The ruling came one day after state prosecutors filed applications to shut down some 40 media outlets and political organizations.

The court accused "Golos Respubliki" (Voice of the Republic) of supporting protests by striking oil workers in December 2011 in the western oil town of Zhanaozen.

At least 17 people were killed on December 16 during clashes with police in unrest related to the protests.

The crackdown on opposition media and organizations comes after Vladimir Kozlov, the leader of the opposition Algha (Forward) party, was sentenced in October to 7 1/2 years in prison for allegedly calling for the overthrow of the government during the protests.

Based on reporting by dpa and Interfax

Link to original story on RFE/RL website

Copyright notice: Copyright (c) 2007-2009. RFE/RL, Inc. Reprinted with the permission of Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave., N.W. Washington DC 20036

Search Refworld

Countries