Last Updated: Thursday, 17 April 2014, 13:11 GMT

Attacks on the Press in 2012 - Rwanda

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date 14 February 2013
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2012 - Rwanda, 14 February 2013, available at: http://www.refworld.org/docid/512b79cac.html [accessed 18 April 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Key Developments

  • Prosecutions, harassment drive journalists into exile, sow self-censorship.

  • Access-to-information measure, other reform bills stall.

President Paul Kagame used his August address before the East African Community Media Summit to cast the domestic press "as an important partner in our country's development" while accusing Western journalists of misrepresentation that "derails our progress or even fuels conflict." The dual theme – calling on domestic journalists to advance a government agenda while depicting international news media as adversaries – has become common among regional leaders. But critical journalists are seen as foes, not partners, by Kagame's government. The authorities have engaged in several years of aggressive harassment of critical journalists, forcing many into exile, landing some in prison, and sowing self-censorship among the rest. CPJ identified three imprisoned journalists when it conducted its annual worldwide survey on December 1, and at least two others who were detained for significant periods during the year. Red lines appeared to be easily crossed and harshly punished: The authorities detained a radio presenter for nearly 100 days after the journalist mistakenly used a phrase deemed offensive to survivors of the 1994 genocide. Although Kagame spoke in support of media reform at the summit, three bills backed by the Rwandan press remained stalled in parliament. The bills would provide access to government information, create a media ombudsman independent of the government, and establish a public broadcaster.

[Refworld note: The sections that follow represent a best effort to transcribe onto a single page information that appears in tabs on the CPJ's own pages, which also include a number of dynamically-generated graphics not readily reproducible here. Refworld researchers are therefore strongly recommended to check against the original report: Attacks on the Press in 2012.]


Journalists in exile: 14

Facing criminal prosecutions and harassment, numerous Rwandan journalists fled the country between 2007 and 2012.


Imprisoned on December 1: 3

Among those being held was Stanley Gatera, editor of the private weekly Umusingi. Gatera was serving a one-year jail term on charges of inciting divisionism and gender discrimination. The authorities arrested Gatera in connection with a June column that suggested men might regret marrying Tutsi women solely for their beauty.


Years in prison: 10

Hopes that an amended penal code would lift restrictions on the press were dashed in June. The revised code includes penalties of up to 10 years in prison for supposed media crimes.

Restrictive aspects of the penal code:

Genocide Journalists face up to nine years in prison under a broadly written provision banning material seen as denying or "rudely minimizing" the Rwandan genocide.

Public order Journalists face up to 10 years in prison under a provision banning material seen as undermining public order or territorial integrity. Fines up to $24,000 may also be imposed. The amount is prohibitive in a country with an average annual income of $570, according to World Bank data.


New private broadcasters: 4

The new broadcasters join a field of 13 other private stations. But few provide critical news coverage, according to CPJ research.

Timeline of new broadcasters:

February 2012: The Kenyan-based Nation Media Group launches KFM Rwanda, a Kinyarwandan- and English-language radio station.

July 2012: Tele 10 and Family TV become the first Rwandan-run private TV stations to be launched since 1994.

November 2012: A South African cable business channel, CNBC, begins operations.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries