Last Updated: Friday, 25 July 2014, 12:52 GMT

Reporters Without Borders Annual Report 2006 - Saudi Arabia

Publisher Reporters Without Borders
Publication Date 3 May 2006
Cite as Reporters Without Borders, Reporters Without Borders Annual Report 2006 - Saudi Arabia, 3 May 2006, available at: http://www.refworld.org/docid/46e690bf23.html [accessed 25 July 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

The country is one the world's harshest towards press freedom, with hardline religious elements and the fight against terrorism holding back political reforms. King Fahd died on 1 August 2005, but his successor Prince Abdallah, long the de facto ruler because of Fahd's ill-health, has not continued minor political reforms he himself had began in 2004.

The media is tightly controlled by the Al-Saud family and the Higher Media Council, chaired by interior minister Prince Nayef, keeps a grip on all news. Some daily papers are foreign-owned but can only be set up by royal decree and their managers must be approved by the government. The four TV stations are run by the culture and information ministry. Saudis prefer watching satellite stations, however, and more and more homes have dish-receivers though these are officially forbidden. The pan-Arab satellite TV station Al-Jazeera has been banned since 2003 and foreign journalists are rarely granted visas to enter the country.

Search Refworld

Countries