Last Updated: Monday, 14 July 2014, 13:12 GMT

Annual Report 2008 - Singapore

Publisher Reporters Without Borders
Publication Date 13 February 2008
Cite as Reporters Without Borders, Annual Report 2008 - Singapore, 13 February 2008, available at: http://www.refworld.org/docid/47b418c8c.html [accessed 14 July 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Area: 620 sq. km
Population: 4,450,000
Languages: English, Mandarin, Malay, Tamil
Head of government: Lee Hsien Loong

A "worthy" successor to his father, Prime Minister Lee Hsien Loong has done nothing to loosen state control over the media. Journalists have a great deal more freedom to cover international news than local affairs. And a political documentary was hit by censorship.

The authorities continued their trial of strength with the magazine the Far Eastern Economic Review (FEER), which has been banned from distribution in the country since 2006, but which is still available online. A court in June rejected a request from the prominent Hong Kong-based monthly to be defended by a British lawyer in a "defamation" trial opened against it last year by Lee Hsien Loong and his father. The judge considered that the suit was not sufficiently "complex" for the lawyer in question. Lee Hsien Loong and his father Lee Kuan Yew took exception to an article in the FEER about opposition leader Chee Soon Juan, whom it termed a "martyr of the country" because of a raft of legal proceedings he has had to face.

The opposition, particularly the Singapore Democratic Party (SDP), bête noire of the regime, is rarely quoted in the media and dissident voices have to resort to using the Internet to express themselves.

The authorities in April declared a sentence of up to two years in jail and a heavy fine would be imposed on anyone suspected of possessing or broadcasting a copy of the documentary "Zahari's 17 years", about the 17-year imprisonment of journalist and opposition figure Said Zahari. The film-maker, Martyn See, was forced to hand over the original and copies of the documentary to the ministry of information communications and the arts. In the film, the former editor of the newspaper Utusan Melayu recounts why the government of the time, headed by the father of the current premier, arrested him in 1963 along with several of his associates, under a draconian internal security law. The ministry said "Zahari's 17 years" threatened "public confidence in the government". Martyn See's films can be viewed on the Internet.

A correspondent for Reuters in Singapore, Mia Shanley was forced to reveal the source for one of her stories after two companies took action against the British news agency and the newspapers The Straits Times and The Business Times to force them to reveal the sources for articles dating back to November 2006. The courts systematically returned verdicts in favour of companies, undermining the protection of sources in the country.

Search Refworld

Countries