Last Updated: Friday, 19 December 2014, 09:55 GMT

Government closes TV station owned by political rival

Publisher Reporters Without Borders
Publication Date 17 December 2008
Cite as Reporters Without Borders, Government closes TV station owned by political rival, 17 December 2008, available at: http://www.refworld.org/docid/494b629b5.html [accessed 19 December 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Reporters Without Borders condemns the government's closure of Viva TV since 13 December, after it broadcast a message by former President Didier Ratsiraka. The authorities accused the station, owned by the mayor of Antananarivo, of broadcasting statements liable to "disturb public order and security." Ratsiraka has lived in exile in Paris since 2002.

"Viva's closure signals a hardening in President Marc Ravalomanana's policy towards news media regarded as sympathetic towards the opposition," Reporters Without Borders said. "Diversity of views must be tolerated in Madagascar and we call on the authorities to reverse this decision and allow the station to resume operating."

Located in the district of Ambodivona, Viva TV was closed by police officers who arrived in two trucks at about 11:30 p.m. on 13 December with a document signed by the minister of telecommunications, post and communication, Bruno Andriantavision, ordering its immediate closure. The police also confiscated the DVD containing the former president's message. There was no mention of how long the ban would last.

President Ratsiraka's message, recorded in Paris on 2 December and dealing with the political, social and economic situation in Madagascar, had been broadcast by Viva TV just a few hours before the raid.

Extracts from the message had already been widely broadcast by other stations and printed by the privately-owned daily Midi Madagasikara on its front page two days before without any of these media being bothered by the police.

Viva TV owner and director Andry Rajoelina described the closure as a "purely political decision" and said claimed "the government had been intending to close Viva TV for a long time." He also accused the head of the media regulatory body of harassing the station for the previous two weeks, looking for any pretext to close it.

Rajoelina's relations with the government have been tense ever since he was elected mayor of Antananarivo a year ago, defeating the ruling party candidate.

Search Refworld

Countries