Last Updated: Monday, 28 July 2014, 16:37 GMT

Freedom of the Press 2008 - Mauritius

Publisher Freedom House
Publication Date 29 April 2008
Cite as Freedom House, Freedom of the Press 2008 - Mauritius, 29 April 2008, available at: http://www.refworld.org/docid/4871f61bc.html [accessed 29 July 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Status: Free
Legal Environment: 6 (of 30)
Political Environment: 8 (of 40)
Economic Environment: 12 (of 30)
Total Score: 26 (of 100)
(Lower scores = freer)

Freedom of expression is safeguarded by the 1968 constitution, and this right was generally respected in practice in 2007. Although there are formally harsh punishments for libel, these laws are not regularly upheld in practice, and the independent media were diverse and frequently expressed views critical of the government. However, there is currently no law in place to guarantee access to public information.

However, during 2007, three journalists were arrested for the first time in 13 years, which contradicts the traditionally liberal Mauritian media environment. On November 21, authorities in the capital Port Louis arrested Annabelle Volbert and Josian Valere of the private station Radio Plus, and Gerard Cateaux, the editor-in-chief of the private paper Weekend, on charges of defamation and disseminating inaccurate news. These arrests followed coverage of the discovery of money in safe used by the late former head of the Major Crime Investigation Team, Premnath Raddhoa. The three journalists were provisionally released following several hours of questioning on the day of their arrests, and were released on bail after a court appearance the following day. Additionally, on November 9, the Information Communication Technology Authority (ICTA) allegedly requested that internet service providers block access to Facebook, the social networking site, in response to the posting of a fake profile of Prime Minister Navin Ramgoolam. Access to Facebook was reportedly restored later in the day once Facebook had removed the profile, following the ICTA's request.

Mauritians receive the majority of their news from television, which is monopolized by the government. Radio broadcasts are dominated by the government's Mauritius Broadcasting Corporation, which is funded predominantly through a television license fee, although there are several private radio stations. The private press is vibrant, with nine daily papers and 33 weeklies, but ownership is concentrated in two main media houses, Le Mauricien Ltd. and La Sentinelle Ltd. The internet is unrestricted by the government and usage is wide compared with other African nations, at 24 percent of all households.

Copyright notice: © Freedom House, Inc. · All Rights Reserved

Search Refworld

Countries