Last Updated: Wednesday, 01 October 2014, 07:50 GMT

Freedom of the Press - Micronesia (2007)

Publisher Freedom House
Publication Date 2 May 2007
Cite as Freedom House, Freedom of the Press - Micronesia (2007), 2 May 2007, available at: http://www.refworld.org/docid/478cd533c.html [accessed 1 October 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Status: Free
Legal Environment: 1 (of 30)
Political Environment: 8 (of 40)
Economic Environment: 11 (of 30)
Total Score: 20 (of 100)
(Lower scores = freer)

Article 4, Section 1, of the constitution states that no law may deny or impair freedom of expression, peaceable assembly, association, or petition; there are no specific safeguards for speech or the press. Free speech was generally respected by the government, and there were no documented attacks on the press. A lack of economic resources is the biggest constraint on Micronesian media. Micronesia has five newspapers; the broadest reaching is the state-owned Kaselehlie Press, which is published biweekly. In 2005, two new independent weeklies emerged, the Sinlaku Sun Times and Da Rohng, which have quickly earned a reputation as being critical of the government. There is also an online daily, the Mariana Variety. Each of the four state governments has a radio station that broadcasts in the local language; however, broadcasting was down for much of the year because of weather-related damages to equipment. The states of Pohnpei and Chuuk have commercial television, and Yap has a government-run television station. Foreign television is available via satellite. The internet is unrestricted by the government but was accessed by only 13 percent of the population in 2006.

Copyright notice: © Freedom House, Inc. · All Rights Reserved

Search Refworld