Last Updated: Thursday, 24 April 2014, 11:39 GMT

Freedom of the Press 2011 - United Arab Emirates

Publisher Freedom House
Publication Date 27 October 2011
Cite as Freedom House, Freedom of the Press 2011 - United Arab Emirates, 27 October 2011, available at: http://www.refworld.org/docid/4ea952d4c.html [accessed 24 April 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Status: Not Free
Legal Environment: 24
Political Environment: 24
Economic Environment: 23
Total Score: 71

Despite high-profile government attempts to lure international media outlets to Abu Dhabi and Dubai, restrictive legal provisions and widespread censorship, especially online, continued to constrain press freedom in the United Arab Emirates (UAE) in 2010. While the constitution provides for freedom of speech and freedom of the press, the government uses its judicial and executive powers to restrict those rights in practice. UAE Federal Law No. 15 of 1980 for Printed Matter and Publications regulates all aspects of the media and is considered one of the most restrictive press laws in the Arab world. It authorizes the state to censor both domestic and foreign publications prior to distribution, and prohibits criticism of the government, rulers and ruling families, and friendly foreign governments; infractions can result in fines and prison sentences. Journalists can also be prosecuted under the penal code.

The Federal National Council (FNC) in early 2009 adopted a draft "regulation of media activities" bill that would replace the 1980 press code, though it has not yet been passed into law. The proposed legislation would impose fines of more than $1 million for disparaging the head of state or his officials, and fines of several thousand dollars for publishing "misleading" articles "in a manner that harms the country's reputation, foreign relations or obligations or defaces its national identity" or that "harms the country's national economy." Expectation that the draft law will soon be enacted has prompted journalists to engage in even greater self-censorship and led to firings. The National Media Council (NMC), which was created in 2006, is responsible for licensing all publications and issuing press credentials to editors. Members of the council are all appointed by the president.

Defamation is a criminal offense. Mark Townsend, a freelance journalist and former business editor of the English-language Khaleej Times, remained in legal limbo without his passport in 2010 because of criminal defamation charges filed against him in August 2009. He was charged under Article 373 of the penal code for allegedly posting critical articles about the Khaleej Times, in which the government holds a 30 percent stake, and faces a maximum sentence of two years in prison and a fine of up to 20,000 dirhams ($5,400). Separately, in June 2010, a court dismissed two libel cases against the newspaper 7DAYS. Particular editions of a number of foreign publications were confiscated during the year, including the pan-Arab daily Al-Sharq al-Awsat, whose October 26 edition was seized because of an article about competition between Dubai and Abu Dhabi.

Extreme forms of self-censorship are widely practiced, particularly regarding issues such as local politics, culture, religion, or any other subject the government deems politically or culturally sensitive. The Dubai Media Free Zone (DMFZ), an area in which foreign media outlets produce print and broadcast material intended for foreign audiences, is the only arena in which the press operates with relative freedom. It is now home to bureaus of important media outlets such as Cable News Network, the British Broadcasting Corporation, and Agence France-Presse. Broadcast media outlets based in the DMFZ are regulated by the Technology and Media Free Zone Authority, but they are also subject to the 1980 press law and the penal code. All free zones must obtain approval from the NMC before licensing any print or broadcast activities.

Although there were no reported physical attacks against journalists in 2010, reporters in the UAE suffered multiple forms of intimidation and harassment. Emirati journalists often face warnings and threats if they push the limits of permissible media coverage. However, noncitizen journalists account for the overwhelming majority of those working in the UAE, and they face harsher measures, including dismissal and deportation.

There are about a dozen newspapers printed in Arabic and English, as well as several radio stations and terrestrial television stations. Most media outlets are either government owned or have close government affiliations. The Arab Media Group and Dubai Media Incorporated operate as the Dubai government's media arm, publishing several newspapers and operating television and radio stations. Privately owned newspapers such as the Arabic daily Al-Khaleej and its sister paper, the English-language Gulf Today, are heavily influenced by the government. Almost all Arabic-language broadcast media that target the domestic audience are state owned and provide only the official view on local issues. However, satellite television service is widespread and provides uncensored access to international broadcasts.

Most major papers receive government subsidies and rely predominantly on the official Emirates News Agency (WAM) for content and guidance on whether or how to cover sensitive local news. Several publishers have opposed free dailies such as 7DAYS, arguing that they violate a legal provision requiring papers to print their price on the front page. In February 2010, editors in chief of several papers adopted an initiative to expand the number of local citizens in the workplace, despite concerns that the process, known as Emiratization, was leading to arbitrary dismissal and insecurity among non-Emirati staff. According to one estimate, only about 10 percent of working journalists in 2010 were native Emiratis. The NMC-supported Journalist Association allocated 1 million dirhams ($270,000) to training and developing Emiratis' capacity in the field.

About 78 percent of the UAE population had regular access to the internet in 2010. The 2006 Information and Privacy Cybercrime Law criminalizes the use of the internet to commit a range of offenses – including violating political, social, and religious norms – and subjects perpetrators to prison terms and fines. There are two internet-service providers, Etisalat and Du, both of which are owned and operated by state corporations. Online censorship is extensive, although the government claims it only censors pornographic sites. Both high-speed and dial-up users find themselves directed to a proxy server that maintains a list of banned websites and blocks material deemed inconsistent with the "religious, cultural, political, and moral values of the country." The OpenNet Initiative reported a marked increase in the number of political sites blocked since 2007 and categorized social filtering in 2010 as "pervasive." The online forum Montada AlHewar continued to be blocked, and in November 2010 the Arabic Network for Human Rights Information reported that the local news site Localnewsuae.com had been blocked. An Egyptian opposition website, Save Egypt Front, was blocked in April despite the fact that it contained no information related to the UAE. In a positive sign, however, bans on Israeli domains (.il) and on the photo-sharing site Flickr were lifted in 2010.

Despite the restrictions, a majority of news consumers in Dubai relied on the internet, including blogs and news forums, to obtain information, according to the Dubai Press Club's Arab Media Outlook 2009-2013. The country has an extremely high mobile-telephone penetration rate, making such devices one of the most popular ways to receive news content. The news forum Al-Rams, for example, has 600,000 unique visitors per month and delivers news to 9,000 subscribers via the BlackBerry mobile device. In July, authorities notified Canada's Research In Motion, the maker of BlackBerry, that they would suspend service in the UAE unless the company granted them access to encrypted messages, a move that could allow government surveillance of journalists and news services.

Copyright notice: © Freedom House, Inc. · All Rights Reserved

Search Refworld