Last Updated: Wednesday, 27 August 2014, 14:32 GMT

Attacks on the Press in 2002 - Sierra Leone

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2003
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2002 - Sierra Leone, February 2003, available at: http://www.refworld.org/docid/47c5667ec.html [accessed 27 August 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

With sierra Leoneans struggling to safeguard a fragile peace after 10 years of civil war, the Independent Media Commission (IMC) moved to fulfill its mandate. The IMC, which the government established in 2001 and is staffed by mostly government appointees and a few media personalities, grants publication and broadcast licenses, monitors government-media relations, enforces a code of rules and conduct, and hears civil complaints against journalists and news outlets. By year's end, however, tensions between the IMC and the local press corps had increased, with the 11-member commission threatening court action against radio stations that owed overdue license fees of US$2,000. Station owners complained that the IMC deliberately ignores the bitter fact that because most broadcasters are community-based, they earn little from advertising. They also blamed the IMC for hampering the emergence of better-funded stations.

In fact, in late August, the IMC rejected a request by a coalition of civil-society movements to start a radio station based in the capital, Freetown, with a range extending across West Africa. IMC officials explained that approving West Africa Democracy Radio (WADR) would have endangered "national security and public safety." The IMC did not elaborate, but WADR proponents told reporters that approval had never been in doubt until a Liberian government delegation visited Freetown in mid-August. A Sierra Leonean government official admitted to CPJ that the delegation had conveyed Liberian leader Charles Taylor's "furious disapproval of any democracy-preaching" in the region.

In March, the IMC banned the private weekly African Champion for two months and demanded that Mohamed D. Koroma, the paper's publisher, temporarily quit practicing journalism because of his alleged lack of ethics. Koroma, who said he was being punished for an unflattering story about a son of President Ahmed Tejan Kabbah, ignored the ban, which the IMC did not enforce. But on August 31, IMC officials again banned Koroma from any "editorial function" in any local media and indefinitely closed African Champion.

Koroma was among a dozen reporters who ran for Parliament during the May general elections. Most failed, but one, Standard Times' Mohamed Kandeh Kakay, won a seat in voting that also secured another five-year term for President Kabbah. On August 15, CPJ released "Identity Crisis," a special report on the challenges facing Sierra Leone's media, including corruption and other unethical practices that have undermined their credibility.

Sierra Leonean news outlets and press corps are dangerously split along political lines, while reporters admit to taking bribes and using their news organizations to settle personal scores. In November, Paul Kamara, founding editor of the private daily For Di People, was sentenced to six months in prison for alleged defamation. Some of his colleagues think Kamara may be using his newspaper to launch a vendetta against prominent Appeals Court judge Tolla Thompson. The two men butted heads over the management of Sierra Leone's soccer association, which Thompson currently heads. In addition to being an editor, Kamara owns a popular soccer team. He remained in jail at year's end.

March 11
African Champion CENSORED
Mohamed D. Koroma, African Champion CENSORED

The private daily newspaper African Champion, which is headquartered in the capital, Freetown, was suspended for two months by Sierra Leone's Independent Media Commission (IMC). Koroma, the daily's publisher, was barred from practicing journalism for the same period, but he defied the IMC order and printed the paper the next day. IMC officials took no action.

The IMC had justified the initial ban by arguing in a press release that Koroma and African Champion had published defamatory information that harshly criticized President Ahmed Tejah Kabbah's oldest son, who was allegedly involved in several dubious business dealings. The newspaper had also alleged that the president protected his son from police inquiries.

November 12
Paul Kamara, For Di People IMPRISONED

Kamara, the founding editor of one of Sierra Leone's leading newspapers, For Di People, was sentenced to six months in prison for defaming a local judge.

Kamara was taken to Pa Demba Road Prison in the capital, Freetown, after the High Court convicted him on 18 counts of criminal libel under sections 26 and 27 of Sierra Leone's Public Order Act. The journalist was also fined US$2,100 on nine of the 18 counts, sources reported. On the remaining counts, Kamara has the choice of either paying a US$1,350 fine or serving an additional three months in jail. The court also recommended that the government ban his newspaper for six months.

The verdict against Kamara came almost a year after prominent appeals court judge Tolla Thompson, who also heads the Sierra Leone soccer association, accused Kamara of writing libelous articles in For Di People criticizing the judge's management of the association. Kamara owns a popular local soccer team.

According to staff members at For Di People, Kamara appealed the ruling to the Supreme Court, where he will dispute the legality of the charges against him, as well as the High Court's authority to try the case. At year's end, the Supreme Court had not yet considered the appeal.

Meanwhile, Kamara's staff has vowed to defy any ban and to continue publishing the award-winning daily. The paper was still appearing at the end of 2002.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries