Last Updated: Friday, 19 December 2014, 13:25 GMT

Attacks on the Press in 1998 - Yugoslavia

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 1999
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 1998 - Yugoslavia, February 1999, available at: http://www.refworld.org/docid/47c565902f.html [accessed 20 December 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

As of December 31, 1998

War between the Serb-controlled Yugoslav government and the ethnic Albanian Kosovo Liberation Army (KLA) erupted in March in the province of Kosovo, with repressive repercussions for media throughout Yugoslavia.

Covering the Kosovo war has been an assignment fraught with danger and frustration. Foreign correspondents whose reports were deemed "anti-Serb" were denied reentry visas by the Serb government. Local journalists were blocked and harassed so routinely at military checkpoints that by summer most would not travel into conflict zones unless they were accompanying foreign news teams. But the presence of foreigners was no guarantee of protection; they, along with local journalists, encountered problems in the field that ranged from intimidation to violence to kidnapping.

The KLA was responsible for one of the most serious incidents – the October kidnapping of two journalists from the Yugoslav state news agency Tanjug who were later released. But the vast majority of incidents of harassment, intimidation, and physical assault documented by CPJ in Kosovo were carried out by the Serbian special police and military.

Elsewhere in Yugoslavia, the Kosovo war generated a fresh wave of Serbian government repression against independent media that dared challenge the hate speech and nationalist policies of President Slobodan Milosevic's regime.

Among the government's primary targets was the Association of Independent Electronic Media (ANEM), a network of 50 stations whose radio and television broadcasts reach 80 percent of Serbia's population. ANEM's flagship station, Radio B92, has long been a thorn in Milosevic's side, though in the government's May tender of broadcast licenses B92 was one of the few independent stations to be granted even a temporary right to broadcast. Dozens of unlicensed independent broadcasters stayed on the air even after the government shut down two ANEM radio stations in the summer for operating without licenses.

But in September, when NATO threatened air strikes against Belgrade to force Milosevic to withdraw his forces from Kosovo, the Serbian government used the West's threats to turn on independent journalists with a vengeance. A series of government statements in early October accused independent journalists of being spies, and on October 5 the Serb information minister ordered independent stations to stop rebroadcasting Serb-language programs from the Voice of America and other foreign services. The ban was formalized on October 8 in a temporary decree that also forbade articles or broadcasts deemed by the government to foment "fear, panic and defeatism" during the showdown with NATO.

One day after the decree took effect, a CPJ delegation met with then-U.S. Assistant Secretary of State John Shattuck to urge strong U.S. opposition to the crackdown. The State Department subsequently circulated a CPJ statement to U.S. ambassadors in Europe, urging them to work with their European counterparts to orchestrate diplomatic protests of the Serb government's actions.

Milosevic continued to lash out at the independent press after agreeing on October 13 to pull Serb forces out of Kosovo and allow international monitors into the region. By October 15, the government had shut down two ANEM radio stations and three independent Belgrade newspapers, Danas, Dnevni Telegraf, and Nasa Borba. On October 20, the Serbian government adopted a new Law on Public Information that codified much of the earlier temporary decree, set crippling fines for violations, and eliminated basic judicial rights for those accused of violations.

Some independent Serb journalists said that the Western powers, led by the United States, were so eager for a diplomatic resolution of the Kosovo conflict that they had decided to look the other way while Milosevic decimated the independent media. Their sense of abandonment intensified as the new law led to more punitive action and crippling fines against the owner of Dnevni Telegraf and the weekly Evroplijanin.

On December 4 and 5, ANEM held a conference in Belgrade titled "Media for a Democratic Europe." Delegations from CPJ and other press freedom organizations met to assess the ongoing threat to the survival of Serbia's independent media. While journalists at the conference were buoyed by the support, most believed that the Serb government's persecution of the press would not ease as long as Milosevic remained in power.

Attacks on the Press in Yugoslavia in 1998

DateJournalistIncident
12/04/98Nikola Djuric, City RadioLegal Action
11/17/98MonitorHarassed, Legal Action
10/23/98DaTePressLegal Action
10/23/98Slavko Curuvija, EvropljaninLegal Action
10/23/98Ivan Tadic, EvropljaninLegal Action
10/23/98Dragan Bujusevic, EvropljaninLegal Action
10/20/98All mediaCensored
10/18/98Nebojsa Radosevic, TanjugImprisoned
10/18/98Vladimir Dobricic, TanjugImprisoned
10/15/98Nasa BorbaCensored
10/13/98Dnevni TelegrafHarassed
10/13/98DanasHarassed
10/13/98Nasa BorbaHarassed
10/09/98Radio SentaCensored
10/08/98All mediaCensored
10/07/98Dejan Anastasijevic, VremeHarassed
10/06/98All independent mediaHarassed
10/06/98All independent broadcastersCensored
09/30/98All independent mediaHarassed
08/21/98Djuro Slavuj, Radio PristinaMissing
08/21/98Ranko Perenic, Radio PristinaMissing
08/18/98City RadioCensored
07/06/98Reuters TV cameramanHarassed
07/06/98Kurt Schork, ReutersAttacked
07/06/98Anthony Lloyd, The TimesAttacked
07/06/98All journalists in KosovoThreatened
07/01/98Radio KontaktCensored
06/22/98Neils Brinch, TV2 DenmarkAttacked
06/22/98Heinrik Gram, TV2 DenmarkAttacked
06/22/98Unidentified Albanian interpreter, TV2 DenmarkAttacked
05/16/98All Serbian MediaHarassed, Censored
04/21/98TV PirotCensored
03/19/98Taras Protsyuk, Reuters TVAttacked
03/19/98Michel Rouserez, RTBF, Belgian TVAttacked
03/10/98Gruica Spasovic, DanasHarassed
03/10/98Manjo Vucotic, BlicHarassed
03/10/98Slavko Curuvija , Dnevni TelegrafHarassed
03/10/98Lyubinka Milintic,DemokratijaHarassed
03/10/98Ivan Mrcan, Nasa BorbHarassed
03/02/98Agron Bajrami, cultural editor, Koha DitoreAttacked
03/02/98Veton Surroi, editor in chief, Koha DitoreAttacked
03/02/98Staff of Koha DitoreAttacked, Threatened, Harassed
03/02/98Fatos Berisha, Koha DitoreAttacked
Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries