Last Updated: Tuesday, 21 October 2014, 16:06 GMT

Attacks on the Press in 2006 - Snapshots: Gabon

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2007
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2006 - Snapshots: Gabon, February 2007, available at: http://www.refworld.org/docid/47c5674e30.html [accessed 21 October 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

The government-controlled National Communication Council allowed the private newspaper L'Autre Journal to resume publishing in July, according to the state-owned daily L'Union. No official reason was given, a local journalist told CPJ. The decision came two and a half years after L'Autre Journal was banned for articles that might "disturb public order," amid a broad crackdown on the media. The newspaper appears intermittently and had published only two editions before it was forced to close.

The state-controlled National Council on Communications banned the private weekly Les Echos du Nord for three months in September over an editorial that criticized the government's handling of a territorial dispute with Equatorial Guinea, according to local and international media. The article also suggested that there was fighting within the government in anticipation of the end of Gabonese President Omar Bongo's rule, and that the strife was indicative of a dying regime. The director of the paper, Désiré Ename, went on a hunger strike to protest the ruling.

Norbert Mezui, editor of the private Libreville-based weekly Nku'u Le Messager, was jailed on October 18 and forced to serve a 21-day sentence for defamation. His sentence was suddenly implemented three years after it was handed down and despite a pending appeal. The defamation charges stemmed from a 2003 article alleging mismanagement of state treasury funds.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries