Last Updated: Friday, 29 August 2014, 14:18 GMT

Attacks on the Press in 2003 - Uganda

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2004
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2003 - Uganda, February 2004, available at: http://www.refworld.org/docid/47c566c1c.html [accessed 30 August 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

In March 2003, President Yoweri Museveni proposed extending presidential term limits, allowing him to run for a third five-year term in office. Museveni, who came to power in a 1986 coup, retained power in the country's first presidential election in 1996 and was re-elected in 2001. His proposal for a third term drew criticism from many sectors of Ugandan society, including some of Museveni's own ministers. The president also suggested that a 17-year ban on multiparty politics could be lifted, subject to a referendum. Press reports and political commentators speculated that the president could be trying to secure a compromise by allowing multiparty politics in return for a third term.

The debate over the presidential term affected government relations with the media. When The Monitor, Uganda's largest independent newspaper, reported in November that a Constitutional Review Commission (CRC) had rejected a Cabinet proposal to lift the two-term limit on the presidency, the government sought a court injunction banning the paper from publishing details of the leaked report. Granting this injunction on December 8, the judge ruled that The Monitor should wait for the CRC to submit its final report to the government before publishing its details.

Since coming to power in 1986, Museveni has introduced political and economic reforms that have done much to set the country on the road to stability and development. His reforms include liberalization of the media, and Uganda now has a competitive broadcast sector with more than 100 licensed radio stations. In the written press, even the state-owned New Vision newspaper runs articles critical of the government.

However, Museveni has failed to end the war in the north of the country, where the Ugandan army has been fighting the rebel Lord's Resistance Army (LRA) since 1988. The conflict has left hundreds of thousands of people dead, maimed, and displaced, including children, whom the rebels frequently abduct and use as soldiers and sex slaves. In 2003, U.S. President George W. Bush included Uganda in his five-nation Africa tour, which was hailed as a sign of close relations between the two countries, particularly in the context of the "war on terror." The United States classifies the LRA as a terror group.

Although Uganda enjoys a relatively liberal media climate, journalists say authorities have shown an increased tendency to harass the media when they become too critical or tackle sensitive subjects, such as Uganda's involvement in the civil war in the Democratic Republic of Congo (DRC), possible reform of Uganda's "no party" political system, government corruption, and, especially, the war in the north.

For example, in June 2003, authorities closed the Catholic church-owned Radio Kyoga Veritas in Soroti, northeastern Uganda, for more than two months after the station broadcast interviews with people fleeing LRA attacks. Station manager Father Athanasius Mubiru told CPJ that authorities were particularly angered by interviews with people who had been abducted and subsequently released by the LRA. Mubiru said his station was accused of subversion and of promoting the rebel cause because the interviewees said they had not been mistreated. Mubiru said he believed that the station had been allowed to reopen because of domestic and international pressure on the government.

In May, three journalists from The Monitor went on trial for allegedly publishing false news and information prejudicial to national security. The charges stem from articles the paper ran in 2002 alleging that the LRA had shot down an army helicopter. In response, police raided The Monitor's offices, seized equipment, and closed the paper for one week in October 2002. When the paper reappeared, it carried an apology to the government. At year's end, the trial was ongoing. The journalists could face jail sentences of two to five years, according to sources at The Monitor.

Journalists complain that the government uses outdated, colonial-era laws to silence the press on sensitive subjects. They argue that legal provisions on sedition, criminal defamation, and publishing false news violate the 1995 constitution. An antiterrorism law enacted in 2002 imposes the death sentence for journalists who air or publish information deemed to promote terrorism. Local press freedom activists say the definition of terrorism is too vague, and that the law is designed to stop journalists from reporting on the war in the north. The law makes it a criminal offense for journalists to interview people the government considers to be terrorists. On a positive note, the government is working on a freedom of information law that would allow the media access to official government information.

Nabusayi Linda Wamboka, president of the National Institute of Journalists in Uganda, told CPJ that the main problem facing the press was "working under insecure conditions," including threats of persecution and beatings, especially when dealing with politically sensitive issues. For example, in October, police beat and briefly detained three journalists from New Vision newspaper who were trying to photograph riot police at a peaceful strike by female textile workers in the capital, Kampala. The journalists were released after a police spokesman intervened on their behalf.

At the end of 2003, no charges had yet been brought in connection with the killing of journalism student Jimmy Higenyi, who was shot by police in January 2002 while covering a banned opposition rally. According to local journalists, a police officer was arrested at the time but then released.

Radio remains the most effective medium for reaching Ugandans. Of the more than 100 licensed radio stations, about half were operating at the end of 2003. Most local radio stations are commercial, community, or religious based. The BBC and Radio France Internationale both have FM relays in Kampala.

FM broadcasters initially vowed to ignore a 2002 ban on talk shows, or ekimeeza (table talk), but local observers said they have stopped airing them. Ekimeeza involved broadcasting from a public place, such as a bar or restaurant, where ordinary people could gather and participate in discussions. In introducing the ban, authorities said that broadcast licenses did not extend to bars. Local observers said FM stations have replaced ekimeeza with phone-in shows. Some journalists said they believed that the government wanted to stop ekimeeza because the shows had become popular forums for expressing political views and criticizing authorities. However, one journalist claimed that the authorities only wanted to prevent drunkenness on air, and another said he believed ekimeeza sometimes "went overboard."


2003 Documented Cases – Uganda

JANUARY 6, 2003

Vincent Matovu, Mazima
IMPRISONED, LEGAL ACTION

Matovu, managing editor of the local, Luganda-language weekly Mazima, was arrested and sent to prison on two counts of sedition.

The charges stem from two Mazima articles published in October and November 2002. The articles alleged that Joseph Kony and his Lord's Resistance Army rebels had killed several thousand Uganda People's Defense Force (UPDF) soldiers and had captured districts in the north and east of the country. The articles also alleged that the Allied Democratic Forces, another rebel group fighting in western Uganda, had killed hundreds of UPDF soldiers.

Local sources told CPJ that Matovu had been arrested for the same articles in November 2002 and was detained for more than a week. Matovu was released on bail sometime around the beginning of February. The charges are still pending.

FEBRUARY 23, 2003

Nicholas Kajoba, New Vision
ATTACKED

Followers of Imelda Namutebi, a pastor at Liberty Worship Church Center in the suburbs of the capital, Kampala, and a notable public figure, attacked and severely beat Kajoba, a journalist for the state-owned daily New Vision.

Kajoba had gone to the church to cover Namutebi's first sermon since her controversial wedding the previous week. In the days before and after the wedding, New Vision had published a number of articles and readers' letters about the marriage. Some of the letters criticized her for marrying a man who had not divorced his previous wife and implied that he had abandoned his first wife and child.

Church members attacked Kajoba when he tried to take a picture of Namutebi preaching. Namutebi encouraged the perpetrators, saying the journalist deserved the beating for his paper's negative stories about her, sources at New Vision said. The church members took Kajoba's notebook and film. The journalist was later treated at a Kampala hospital for a head injury.

JUNE 22, 2003
Posted: January 29, 2004

Radio Kyoga Veritas FM
CENSORED

Ugandan authorities raided the offices of the Catholic Church-owned Radio Kyoga Veritas FM, in the northeastern town of Soroti, and stopped all broadcasts for more than two months. The move came in reprisal for the station's reports about fighting in the region between government forces and the rebel Lord's Resistance Army (LRA). Officers searched the premises, confiscating audiotapes and documents, and did not allow the station's staff to leave until that evening. Employees were not allowed to return to the station's offices.

Sources in Soroti said that at a June 17 meeting in the town, Ugandan Minister of State for Refugees and Disaster Preparedness Christine Amongin Aporu directed all radio stations in the area to stop airing news or talk shows about the LRA attacks. In the days preceding the police raid, Radio Kyoga Veritas FM had broadcast interviews with people affected by the fighting. Station Manager Father Athanasius Mubiru told CPJ that authorities were particularly angered by a show that featured interviews with people who had been abducted and released by the LRA. Because the interviewees said they had not been mistreated in captivity, government officials accused the station of acting subversively and of promoting the rebel cause, according to Mubiru. He said that Radio Kyoga Veritas was also accused of sensationalism for allegedly inciting panic and causing people to flee their homes.

Radio Kyoga Veritas was reopened on August 30, according to Mubiru. He told CPJ he believed that the station was allowed on air again because of public and political pressure in Uganda and internationally.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries