Last Updated: Thursday, 17 April 2014, 13:11 GMT

Three Rwandan journalists sentenced to prison

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date 23 February 2010
Cite as Committee to Protect Journalists, Three Rwandan journalists sentenced to prison, 23 February 2010, available at: http://www.refworld.org/docid/4b9658fac.html [accessed 19 April 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

New York, February 23, 2010 – Three journalists were sentenced to prison on Monday in Rwanda over a story reporting on an extramarital affair between the mayor of the capital, Kigali, and a government minister, according to local journalists and news reports.

Magistrate Fidele Bazihana of Nyarugenge Court in Kigali convicted former Editor Charles Kabonero, Acting Editor-in-Chief Didas Gasana, and reporter Richard Kayigamba of the Kinyarwanda-language private weekly Umuseso in absentia of invading the privacy of Cabinet Affairs Minister Protais Musoni and Kigali Mayor Aisa Kirabo Kacyira under Rwanda's 1977 penal code and Rwanda's 2009 Media Law, defense lawyer Christopher Niyomugabo told CPJ.

The magistrate sentenced Kabonero to one year in prison and gave six-month prison terms to Gasana and Kayigamba. The three were also ordered to pay damages of 1 million Rwandan francs (US$1,700) to the two officials. (The lawyer was unable to clarify yet whether the amount was a total figure or would be paid to each official.) The magistrate dismissed the prosecution's requests to ban the newspaper and imprison the journalists upon conviction, according to Niyomugabo. The journalists are free pending an appeal, he said.

"These prison sentences are deeply disturbing because they reveal a pattern of using criminal defamation to silence critical journalism in Rwanda," said CPJ Deputy Director Robert Mahoney. "We urge the court of appeals to overturn this ruling."

Umuseso, known for its critical coverage of the government, was the first to report the allegations in November 2009, according to local journalists. Kabonero told CPJ today that the story was a matter of public interest because Rwanda's 2008 Law on the Leadership Code of Conduct criminalized offenses like adultery for public office holders. Both Mayor Kacyira and Musoni, who is also the interim information minister, publicly denied the accusations.

Kabonero and Gasana are already appealing a suspended two-year prison term from a 2008 conviction for slander over a story about tax evasion charges against businessman Tribert Rujugiro in South Africa, according to CPJ research. Rujugiro was later detained in London on a South African arrest warrant on the charges reported by Umuseso, according to news reports.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries