Last Updated: Thursday, 24 July 2014, 13:56 GMT

Attacks on the Press in 2004 - Ethiopia

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2005
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2004 - Ethiopia, February 2005, available at: http://www.refworld.org/docid/47c566d628.html [accessed 24 July 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

In the run-up to 2005 elections, the ruling Ethiopian People's Revolutionary Democratic Front came under increasing criticism from local journalists and international media organizations for its antagonism toward the country's private press. Authorities continued to imprison journalists for their reporting and to intimidate others into silence on sensitive issues, such as government infighting and Ethiopia's tense relations with its neighbors. Throughout 2004, local journalists and international press freedom groups petitioned the Ethiopian government to revise a repressive press bill, with little success.

Ethiopia's private print media are mostly concentrated in the capital, Addis Ababa, where a number of local- and English-language publications present a variety of viewpoints. Under Press Proclamation No. 34 of 1992, criminal charges can be brought against journalists for such offenses as defamation, incitement to violence, and the publication of false news. Court cases can drag on for years, and journalists are regularly jailed for not being able to pay bail or for missing court hearings. Many journalists have multiple charges pending against them.

In September, Tewodros Kassa, former editor-in-chief of the Amharic-language weekly Ethiop, was released after two years and three months in prison. Kassa was sentenced to two years in jail in July 2002 for defamation and "disseminating false information that could incite people to political violence." In June, while still in prison, Kassa was sentenced to an additional three months for a separate defamation charge, dating from 2000. At least four other journalists spent time in jail in 2004.

Authorities used the courts to harass journalists who wrote about sensitive topics, such as the periodic fighting involving ethnic groups and ethnic secession movements. In May, the editor-in-chief of the Amharic-language weekly Seife Nebelbal was charged with "inciting people to separate a region that has been constitutionally established." Charges were filed after the newspaper published an editorial defending the right of members of the Oromo ethnic group to secede from Ethiopia. Ethiopia is divided into regional administrative areas based on majority ethnicity, in line with its 1994 constitution, but the militant Oromo Liberation Front (OLF) has fought for years to create an independent state, Oromia, in southern Ethiopia.

Violent protests by Oromo students in March sparked a crackdown on ethnic Oromos, including state-employed journalists. Between March and May, at least 10 Oromo journalists working for state-owned media fled the country, claiming they faced persecution. In addition, two Oromo journalists working for the government-owned Ethiopian Television were arrested and imprisoned in May. Local sources said Shiferu Insermu and Dhabasa Wakjira were accused of aiding the OLF; it was not clear whether the arrests stemmed from their journalism.

Tensions between Ethiopia and neighboring Eritrea were another sensitive topic for the press. Eritrea seceded from Ethiopia in 1993, and the two countries fought a devastating border war between 1998 and 2000. A U.N.-backed peace process faltered over Ethiopia's refusal to accept a 2002 independent boundary commission ruling that awarded the disputed border town of Badme to Eritrea. In December, Wosonseged Gebrekidan, editor-in-chief of Ethiop, was charged with inciting the army to rebel in an article published in 2003 that accused the government of not doing enough to keep Badme from being awarded to Eritrea. In November 2004, the Ethiopian government had announced that it was willing, in principle, to implement the commission's ruling.

Given Ethiopia's already harsh statutes, journalists were dismayed by a draft press law unveiled in 2003. The bill's provisions included restrictions on who can practice journalism; government-controlled licensing and registration systems; and the establishment of a government-controlled Press Council that would prepare and enforce a Code of Ethics. The law also retained harsh criminal penalties for press offenses, including prison terms of up to five years. While Information Minister Bereket Simon promised the bill would promote "constructive and responsible journalism," local journalists feared that it would undermine press freedom and be used to muzzle the press in the run-up to the 2005 general elections.

In July 2004, in response to local and international protests that the bill was drafted without input from journalists and media organizations, the government organized a discussion with some members of the local media. In September, following further deliberations with representatives from international media organizations, Bereket said he would review several contentious articles in the bill, including the provisions on the Press Council and restrictions on the confidentiality of journalistic sources. According to a press release from the International Press Institute, whose representatives attended the discussions, the minister also agreed to review licensing and registration requirements for journalists and editors, and articles in the local press quoted the minister as saying that he was willing to eliminate criminal penalties for press offenses. However, none of these changes to the draft had been announced by year's end.

The government lifted its ban on the Ethiopian Free Press Journalists Association (EFJA) in January, after disputed elections in which a new executive committee was elected. In November 2003, amid vocal protests by the EFJA and its members against the draft press law, the government shut down the organization. Authorities claimed that the EFJA had failed to submit a certified audit of its budget for the last three years. But some local journalists said they believed that the audit was a pretext for authorities to close an organization that had strongly criticized the government and drawn international attention to the plight of the country's beleaguered press.

In December 2003, authorities barred the EFJA executive committee from conducting even the limited activities of hiring an accountant to perform the audit and holding overdue elections for a new executive committee. The Justice Ministry then took over this role itself, convening two poorly attended membership meetings in January 2004. During the second meeting, new executive committee members were elected, after which the ban on the organization was lifted. However, throughout 2004, state-owned media and government officials warned that members of the former executive committee were barred from communicating with media outlets and foreign organizations, according to local sources.

At a press conference in April, the new executive committee made corruption allegations against the former committee. Accusations against former EFJA President Kifle Mulat had appeared in local state-owned and private media since the group's suspension. The dispute between the former executive committee and the new one continued throughout 2004, with each side claiming to be the legitimate leadership of the EFJA and refusing to recognize the other.

In December, the Federal High Court ruled on a court case launched in February by members of the former executive committee against the Justice Ministry, which they accused of interfering in the EFJA's internal affairs. The court ruled in favor of the old executive committee, saying that the ban imposed on its members should be lifted, and that the leadership election held in January was null and void. At year's end, it was unclear what actions the association's members would take.

Since Ethiopia's literacy rate is less than 50 percent, radio is a powerful medium for transmitting information. While laws allowing for the licensing of private broadcasters were passed in 1999, the government has delayed accepting applications for licenses since then. In June, Bereket said that licenses for private radio stations would be issued ahead of the elections, but he also warned that delays in licensing private stations were necessary since they could prove harmful to society, according to the private Addis Ababa-based daily Reporter.

The ruling party's Walta news service announced in July that the Ethiopian Broadcasting Agency would take "the appropriate control measures on the dissemination of balanced and accurate information" on the radio once private stations were licensed. In September, the ministry announced that only two FM frequencies would be made available, prompting protests from private media companies. At year's end, there were more than a dozen applicants for the two available frequencies, but neither had been allotted.

In early December, police arrested two men accused of operating an unlicensed FM radio station in the eastern Harari Region. According to local sources, the station was broadcasting locally produced programs on religion, health, and cultural issues.


2004 Documented Cases – Ethiopia

JANUARY 29, 2004
Posted: March 8, 2004

Befekadu Moreda, Tomar
LEGAL ACTION

The Federal Court in the capital, Addis Ababa, charged Moreda, who is editor-in-chief and publisher of the private, Amharic-language weekly Tomar, with "incitement to violence." Moreda was released after paying 3,000 birr (about US$360) in bail.

According to a local source, the charge stems from an opinion piece that ran in Tomar in 2001, about a student protest at Addis Ababa University. It alleged that students at the protest threw stones at police officers who were armed with live ammunition. The opinion piece was not written by anyone on Tomar's staff and was submitted under a pen name. A local source told CPJ that Moreda could face several years in jail if convicted.

APRIL 2, 2004
Updated: December 8, 2004

Merid Estifanos, Satanaw
IMPRISONED

Ethiopian authorities jailed Estifanos, former editor-in-chief of the private, Amharic-language weekly Satanaw, after he was unable to pay bail in a criminal defamation case.

According to local sources, Estifanos appeared before a federal court in the capital, Addis Ababa, on April 2, in connection with a defamation charge stemming from a September 2001, opinion piece, titled "The Hidden Agenda of Prime Minister Meles."

The article accused Ethiopian Prime Minister Meles Zenawi of supporting the government of neighboring Eritrea and alleged that Eritrea had defeated Ethiopia during the two-year border war between the two countries from 1998 to 2000. Despite various U.N.-sponsored peace efforts, the two countries have yet to agree on a border, and severe tensions between them persist.

Estifanos did not write the article, but as editor-in-chief of the newspaper, he was held responsible for its content. Following the article's publication, Estifanos was charged with defaming the prime minister, and ordered to pay bail of 1,000 birr (US$120) while awaiting trial. According to local sources, he could face more prison time if convicted.

At the April 2 hearing, the court told Estifanos that since he had missed his previous court hearing, the court had imposed an additional bail of 3,000 birr (US$360). When Estifanos was unable to pay this amount, the court ordered that he be transferred to prison.

Estifanos was released on May 17 after submitting the 3,000 birr.

JULY 15, 2004
Posted: July 22, 2004

Wosonseged Gebrekidan, Ethiop
IMPRISONED, LEGAL ACTION

Gebrekidan, editor-in-chief of the Amharic-language weekly Ethiop, was summoned to court in the capital, Addis Ababa, and charged with defamation, which is punishable by imprisonment under Ethiopian law.

According to local sources, the charge stemmed from an article published in Ethiop in September 2002, about a bomb blast at the Tigray Hotel in Addis Ababa. The article said that Seko Toure Getachew, the editor of the ruling Ethiopian People's Revolutionary Democratic Front party's weekly newspaper, Abiotawi Democracy, had been injured in the explosion. Getachew denied the report, and Ethiop ran a correction about the story. Getachew later sued Gebrekidan for defamation, according to a CPJ source.

Because Gebrekidan was unable to pay the 300 birr (about US$35) bail imposed by the court, he was ordered detained at a local police station. Colleagues at Ethiop paid the bail on July 16, but the editor remained in detention until July 19, local sources said.

JUNE 2004
Posted: August 16, 2004
Updated: September 7, 2004

Tewodros Kassa, Ethiop
LEGAL ACTION, IMPRISONED

Kassa, the former editor-in-chief of the Amharic-language weekly Ethiop, was sentenced to three months in prison on criminal defamation charges. The sentencing took place while Kassa was already in prison, nearing the end of a two-year sentence.

CPJ records showed the new charge dated from November 2000, and stemmed from an Ethiop article headlined "Businessman Killed by Unidentified Force," which alleged that local businessman Duki Feyssa might have been killed by state security forces. A relative of Feyssa brought the charge.

Kassa had been sentenced to two years in prison on July 7, 2002, on two counts of violating Ethiopia's restrictive Press Proclamation No. 34 of 1992. The charges were defamation and "disseminating false information that could incite people to political violence," and stemmed from three articles published in Ethiop in 1997.

Kassa's release from prison was expected in July 2004, since he had served his full two-year sentence. But CPJ sources said that in June 2004, just as Kassa was to be released, he was sentenced to three more months in prison on the new defamation charge.

The journalist was released from prison on September 6, 2004.

JULY 30, 2004
Posted: August 17, 2004

Tigist Behailu, Tinkish
IMPRISONED, LEGAL ACTION

Behailu, former editor-in-chief of the defunct Amharic weekly Tinkish, appeared before the 2nd Criminal Bench of the Federal High Court for her final hearing in a criminal defamation trial against her. The judges ordered Tigist's imprisonment until the verdict was announced.

The defamation charges were brought against Behailu in 2001 by a private citizen named Mengistu Mihretu, who accused Tinkish of defaming him in an article published that year, according to local sources. The article alleged that Mihretu was involved in a sex scandal, these sources said. Behailu did not write the article, but as editor-in-chief of the paper, she was held responsible for its content.

On August 3, Behailu was sentenced to either six months in prison or a fine of 5,000 birr (about US$564). Behailu could not pay the fine and was transferred to prison. She was released on August 6, after her family pooled enough money to pay the fine.

DECEMBER 2, 2004
Posted: December 16, 2004

Wosonseged Gebrekidan, Ethiop
LEGAL ACTION

Gebrekidan, former editor-in-chief of the private, Amharic-language weekly Ethiop, was summoned by the Federal Court in the capital, Addis Ababa, and charged with inciting the army to rebellion. He was released after paying bail of 300 birr (about US$34).

The charge stemmed from an editorial published in Ethiop in December 2003 about the aftermath of the border war fought by Ethiopia and Eritrea between 1998 and 2000. In 2002 an independent commission awarded the small but symbolic border town of Badme to Eritrea; U.N.-backed peace efforts later faltered over Ethiopia's refusal to implement the commission's ruling. The Ethiop editorial accused the government of not doing enough to keep Badme from being awarded to Eritrea and called on Ethiopian army officers to raise this issue.

In November 2004, the Ethiopian government announced that it was willing, in principal, to accept the commission's ruling.

DECEMBER 2, 2004
Posted: December 16, 2004

Tesfa Tegen, Ethiop
Andualem Ayle, Ethiop
LEGAL ACTION

A court in the capital, Addis Ababa, summoned Tegen, manager of the weekly, Amharic-language Ethiop, and Ayle, the paper's editor-in-chief, and charged them with defaming Ethiopian Justice Minister Harka Haroye.

The charge stemmed from an article published in Ethiop in September about an autobiography published by Haroye. In his autobiography, Haroye denied participating in the "Red Terror" campaign of the 1970s, during which thousands of perceived opponents of former dictator Mengistu Haile Mariam's regime disappeared or were tortured or executed extrajudicially. The piece in Ethiop cited an article from another local newspaper alleging that Haroye had in fact participated in campaign.

The two journalists were released after paying bail of 2,000 birr (about US $224).

DECEMBER 23, 2004
Posted: January 18, 2005

Wosonseged Gebrekidan, Ethiop
IMPRISONED, LEGAL ACTION

Gebrekidan, the former editor-in-chief of the private, Amharic-language weekly Ethiop, was imprisoned on December 23 after being charged with defamation in connection with a March 2001 article in Ethiop about a dispute between two neighbors in the capital, Addis Ababa. The court imposed a 3,000 birr bail (US$335), which Gebrekidan was unable to pay.

The article alleged that the Ethiopian Justice Ministry prematurely dropped charges against businesswoman Eteneshe Abreha, who was accused of having her neighbor's house illegally demolished. Abreha filed a defamation complaint against Gebrekidan, and under Ethiopian law, defamation is punishable by imprisonment.

Gebrekidan was released on December 31 after the staff of Ethiop secured enough money to pay bail.

CPJ has documented at least five other criminal charges pending against Gebrekidan stemming from his work for the Addis Ababa-based Ethiop. Court cases against journalists in Ethiopia can drag on for years, and journalists are regularly jailed for not being able to pay bail or for missing court hearings. Many journalists have multiple charges pending.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries