Last Updated: Wednesday, 30 July 2014, 13:18 GMT

Egypt: Court imposes heavy fines on two weekly journalists

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date 15 October 2008
Cite as Committee to Protect Journalists, Egypt: Court imposes heavy fines on two weekly journalists, 15 October 2008, available at: http://www.refworld.org/docid/48fd854c28.html [accessed 30 July 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

New York, October 15, 2008 – The Committee to Protect Journalists condemns an Egyptian court's decision on Saturday to levy steep fines against an editor and reporter for an independent weekly that published a satirical piece about a prominent cleric.

A criminal court in Al-Geeza ordered El-Fegr editor Adel Hammouda and writer Mohamed al-Baz to pay fines of 80,000 Egyptian pounds ($14,341) apiece on charges that they had defamed Sheikh Mohammed Sayyed al-Tantawi. The court also ordered al-Baz to pay 5,000 Egyptian pounds ($897) directly to al-Tantawi. Al-Tantawi is the sheikh of Cairo's Al-Azhar University, one of the most prominent educational institutions in the Arab world.

Defense lawyer Nashaat Agha described the size of the fine as unprecedented in press cases. "This is a negative message to newspapers," Agha said, noting that he would appeal.

"This verdict sends a chilling message to Egyptian journalists that criticism of religious institutions is off-limits," said CPJ Deputy Director Robert Mahoney. "Satirical journalism is a vital component of a healthy democracy. We urge the courts to overturn this conviction on appeal."

Al-Baz told CPJ that he and Hammouda were held for three hours after the court decision until they could pay the fines.

The case dates to March 2007 when the newspaper published a satirical piece claiming the sheikh was planning to visit the Vatican. The piece was accompanied by a picture depicting al-Tantawi in papal garb, according to news reports.

Independent Egyptian journalists face a constant barrage of lawsuits over critical articles, CPJ research shows. On September 28, a court handed down a two-month jail term against Ibrahim Eissa, editor-in-chief of the independent daily Al-Dustour, for "publishing false information and rumors" about President Hosni Mubarak's health. In the face of local and international outcry, President Hussni Mubarak pardoned Eissa this month.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries