Last Updated: Wednesday, 23 July 2014, 14:54 GMT

Attacks on the Press in 2004 - Cameroon

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2005
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2004 - Cameroon, February 2005, available at: http://www.refworld.org/docid/47c566cdc.html [accessed 23 July 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

President Paul Biya, who has been in power for 22 years, won another seven-year term in October elections marked by allegations of fraud. Because opposition groups remained weak and fragmented, Biya's ruling Cameroon People's Democratic Movement felt little need to campaign. The polling date was not set until mid-September, and Biya waited another five days to officially announce his candidacy.

In January, amid widespread censorship of critical media outlets in the run-up to the poll, the state-run Cameroon Tribune ran an article titled "Cameroon: Beacon of Press Freedom." While Cameroon boasts a large and diverse private press, the Tribune's article failed to mention that self-censorship is common, and that local journalists complain of frequent threats, violent attacks, and harassment. During a February talk in Dschang, in western Cameroon, veteran Cameroonian journalist and former CPJ International Press Freedom Award winner Pius Njawé said that media "repression has become very sophisticated."

Freedom FM, a stillborn private radio station in the southwestern city of Douala, continued a legal battle to recover its equipment and offices, which remained shuttered at year's end. The Communications Ministry ordered the station closed in May 2003, one day before it was to begin operating. Freedom FM was launched by Pius Njawé, who also runs the popular private newspaper Le Messager (The Messenger) and is known for his incisive political commentary and activism. The Communications Ministry said Freedom FM did not follow the proper procedures in applying for a broadcasting license; Njawé maintains that the station followed all necessary procedures.

On January 1, authorities ordered at least 10 rural radio stations closed. According to the Communications Ministry, they were operating without "official permission," but local sources said the government was cracking down on private broadcasters in the run-up to elections. Because of low literacy rates and the limited distribution of private newspapers, radio is a powerful medium for conveying information in rural areas.

Officials told the stations' directors that the broadcasting sector was "too sensitive not to be controlled," according to Agence France-Presse (AFP). Local journalists say the Communications Ministry's criteria for granting broadcasting licenses are opaque. Most private radio and television stations operate without licenses, making them vulnerable to closure if they air critical reports; in 2003, authorities repeatedly used licensing regulations to shutter private broadcasters that aired reports unfavorable to the government.

During the election campaign, Cameroon Radio Television (CRTV) served as a mouthpiece for Biya, according to local journalists and even an October report by the government-controlled National Communications Council (CNC). An October press release from the opposition Movement for Democracy and Interdependence (MDI), reported that CRTV stopped covering the MDI candidate, Djeukam Tchameni, because his words "might trouble public order." The MDI later decided to boycott the elections and accused the government of vote rigging.

During the elections, some journalists in rural areas said that they were blocked from approaching polling stations, even when they had obtained prior authorization from local authorities. After the elections, gendarmes barred journalists from attending a press conference organized by the main opposition party, the Social Democratic Front (SDF). According to AFP, the SDF had planned to declare that its candidate, John Fru Ndi, had won more votes than Biya, based on its own polling of voters.

Authorities faulted foreign media for their coverage, which tended to criticize the electoral process. When Radio France Internationale (RFI) broadcast an interview with Catholic Cardinal Christian Tumi, a well-known government critic, in which he called the elections a "masquerade," Communications Minister Jacques Fame Ndongo released a detailed press release assailing RFI for what he called a "flagrant violation of the universal laws of journalistic ethics." Ndongo also threatened to bar RFI broadcasts in Cameroon, according to local journalists. At year's end, no action had been taken against the broadcaster.

Political supporters occasionally targeted local journalists during the run-up to the elections. In February, unidentified assailants brutally beat Edmond Kamguia Koumchou, editor-in-chief of the private Douala-based newspaper Nouvelle Expression (New Expression). According to the National Union of Cameroonian Journalists, to which Koumchou belongs, the attack came in reprisal for articles criticizing statements by university faculty who supported Biya's re-election.

Bakassi, an oil-rich peninsula claimed by both Cameroon and Nigeria, was another sensitive issue for the press. In July, two BBC journalists were detained for five days when they traveled to the peninsula to report on its planned handover to Cameroon, in accordance with a 2002 ruling by the International Court of Justice in The Hague. Even though Farouk Chothia, a London-based producer and South African national, and Ange Ngu Thomas, a Cameroonian reporter based in Douala, had obtained signed authorization from Cameroonian authorities to travel to Bakassi, Cameroonian soldiers arrested them and accused them of being spies. They were released without charge, although Thomas told CPJ he continued to receive anonymous threats.

Criminal penalties for such offenses as defamation remain on the books and are sometimes used. In July, Eric Wirkwa Tayu, publisher of the tiny private newspaper Nso Voice, was sentenced to five months in prison and given a hefty fine for allegedly defaming the mayor of Kumbo, a town in western Cameroon where the paper is based. The case also illustrated the fact that journalists based in remote, rural areas can face persecution from powerful local figures. Tayu remained imprisoned at year's end.

Cameroonian journalists must also contend with a lack of training and financial resources. Local sources told CPJ that corruption and political divisions threaten media credibility. In May, a commission headed by Alain Blaise Batongué, a veteran journalist and editor of the independent daily Mutations, began distributing national press cards to journalists. The commission includes journalists from the private press and government employees, but the Communications Ministry approves all members.

While some journalists worried that the commission, which was created by the Communications Ministry with the cooperation of local journalists associations, would become another way for authorities to control the private press, many expressed hopes that the press cards would help journalists gain access to official information and improve the reputation of the private press. Local reporters also hoped that the press cards would encourage media owners to give formal contracts and benefits to their employees.


2004 Documented Cases – Cameroon

JANUARY 12, 2004
Posted: January 29, 2004

Jean Baptiste Ketchateng, La Nouvelle Expression
Denis Nkwebo, Radio Siantou
HARASSED

Ketchateng, a reporter for the private triweekly La Nouvelle Expression, and Nkwebo, a correspondent for the private, Yaoundé-based Radio Siantou, were arrested at a small gathering of members from Le Front des Forces Alternatives (FFA), an association of political parties and civil society groups, in the southwestern port city of Douala. According to Ketchateng, about twelve FFA members were collecting signatures on a petition to the government calling for free and fair elections. (Elections are scheduled to take place in Cameroon in late 2004, although precise dates have not been announced.)

Soon after the journalists arrived to interview FFA leaders, police officers surrounded the group, and began arresting FFA members. The journalists showed their press cards and told the police they were journalists, but they were arrested and driven in separate cars to a nearby police station. Ketchateng told CPJ that he was beaten by the police officers but sustained no serious injuries.

After several hours of questioning, the journalists were moved to the police Bureau of Investigations. There they were questioned again. The questioning revolved around why the journalists had been present at the FFA gathering. The journalists said they were made to understand that they were not to publish anything about the petition or their arrests. Ketchateng and Nkwebo were held for nine hours before they were released, without charge.

DECEMBER 24, 2004

Christopher Andu Ezieh, The Heron
IMPRISONED

Local authorities arrested Ezieh, publisher of the weekly Heron newspaper, which is based in the town of Buea in Cameroon's Southwest Province. Ezieh was detained for three nights before being released on bail, according to local sources. He was later charged with failing to submit a copy of each issue of his newspaper to local authorities before distribution, and with driving a car without the proper insurance and licenses.

Local sources told CPJ that they believed the charges were brought against Ezieh in retaliation for his journalistic work. When he was in custody, authorities told Ezieh they were holding him because of recent articles criticizing the local judiciary and the December 8 appointment of Inoni Ephraim as prime minister of Cameroon, the journalist told CPJ. Authorities also threatened to bring further action against Ezieh if he continued to publish critical articles.

JULY 11, 2004
Updated: July 19, 2004

Farouk Chothia, BBC
Ange Ngu Thomas, BBC
IMPRISONED

Cameroonian soldiers arrested BBC producer Chothia and reporter Thomas and took them to Limbe, where they were put under house arrest. The two journalists arrived in Bakassi peninsula on July 10, according to Agence France-Presse (AFP) and CPJ sources. They had received signed authorization from Cameroon's Communications Minister Jacques Fame Ndongo to travel to the area but were arrested anyway.

Cameroonian gendarmes who questioned the journalists for two hours on July 13 accused them of spying, according a CPJ source. CPJ sources say that the journalists were threatened during their interrogation and were deprived of food for brief periods as leverage. During their detention, the journalists signed statements saying they were not spies.

Soldiers also confiscated their equipment, identity papers, and authorization to report in Bakassi, AFP reported.

A BBC statement confirmed that the two journalists had gone to Bakassi to cover the handover of the oil-rich area to Cameroon. A 2002 ruling by the International Court of Justice in the Hague awarded the disputed territory to Cameroon, and Nigerian troops are due to pull out by September 15. However, Nigerian communities on the peninsula are unhappy with the ruling.

Chothia and Thomas were released without charge on Friday, July 16, according to the BBC and international news reports. Their equipment and identity papers were returned after their release, according to a CPJ source.

JULY 28, 2004
Posted: May 10, 2005

Eric Wirkwa Tayu, Nso Voice
IMPRISONED

Tayu, publisher of the English-language newspaper Nso Voice based in the western town of Kumbo, was imprisoned after his conviction on charges of defaming the town's mayor, Donatus Njong Fonyuy in articles alleging corruption, according to local sources.

Tayu was sentenced to five months in prison and fined 500,000 CFA francs (about US$893). When Tayu was unable to pay the fine, his prison sentence was extended five months.

Tayu was released from prison on March 28, 2005, after he raised enough funds to pay the fine. However, he told CPJ that he continued to face threats and harassment from authorities in Kumbo.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries