Last Updated: Monday, 24 November 2014, 16:50 GMT

Reporters Without Borders Annual Report 2004 - Salvador

Publisher Reporters Without Borders
Publication Date 2004
Cite as Reporters Without Borders, Reporters Without Borders Annual Report 2004 - Salvador, 2004, available at: http://www.refworld.org/docid/46e690f023.html [accessed 25 November 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

The press freedom situation remains satisfactory. The campaign for the 21 March 2004 presidential election was marked by several incidents.

Five journalists physically attacked

María José Monjarás, of the privately-owned broadcasting group Telecorporación Salvadoreña, and cameramen Alonso Oviedo, of Teledos, and Gonzalo Tejada, of Canal 6, were beaten on 8 January 2003 by demonstrators protesting against privatisation and accusing the TV stations of biased reporting. A photographer from the daily El Diario de Hoy was also injured.

Ricardo Tobar, a cameraman with the TV station Canal 12, was roughed up by supporters of the opposition Farabundo Martí National Liberation Front (FMLN) while covering the party's national convention in San Salvador on 31 August.

Two journalists threatened

Luis Alfonso Pérez, of the Catholic radio station YSUCA, received telephoned death threats on 25 August 2003 from an anonymous caller who accused the station of criticising the government. YSUCA had aired the views of opponents of a proposed anti-crime law. Two weeks earlier, YSUCA journalist Gerardo Castro got a call from a man who accused the station's journalists of being "communists."

Harassment and obstruction

TV Doce's "Sin Censura" programme, which criticised the government and politicians, was taken off the air on 24 March 2003 by order of the station's 75% majority shareholder, the Mexican station TV Azteca. Salvadoran Jorge Zedán, who owns the rest of the shares, accused President Francisco Flores of exerting pressure on TV Azteca through the Mexican government. TV Doce director Alejandro González denied this.

Search Refworld

Countries