Last Updated: Wednesday, 23 April 2014, 10:56 GMT

Attacks on the Press in 2004 - Equatorial Guinea

Publisher Committee to Protect Journalists
Publication Date February 2005
Cite as Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press in 2004 - Equatorial Guinea, February 2005, available at: http://www.refworld.org/docid/47c566d523.html [accessed 23 April 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

President Teodoro Obiang Nguema has ruled this small, oil-rich central African country with an iron grip since 1979, when he overthrew his uncle in a coup and had him executed. With one of the worst human rights records on the continent, Equatorial Guinea is also one of the few African countries to have virtually no private press.

Although the constitution guarantees press freedom, criticism of the government in the local press is not tolerated. The government showed increasing hostility to the foreign press, too, after news reports of electoral fraud and massive government corruption. As a former Spanish colony, Equatorial Guinea is the only Spanish-speaking country in Africa, and its insularity exacerbates the difficulties facing foreign journalists.

All broadcast media are state-owned, except for RTV-Asonga, the private radio and television stations owned by the president's son, Teodorino Obiang Nguema. A U.S. State Department report said state radio has "described President Obiang as 'the country's God' who has all power over men and things ... and 'can decide to kill without anyone calling him to account.'" CPJ sources say state-run Radio Malabo regularly broadcasts songs warning people that they will be crushed if they speak against the regime.

A handful of private newspapers are authorized but have not published for more than a year due to financial and political pressure, according to the exiled Association for Freedom of the Press and of Expression in Equatorial Guinea (ASOPGE-Libre). All newspapers are subject to censorship by the Information Ministry. Correspondents from Spanish newspapers such as the daily El Mundo were refused visas to cover April parliamentary and municipal elections, in which the ruling Democratic Party of Equatorial Guinea won a crushing victory amid allegations of fraud. During the election campaign, state media sang Obiang's praises and referred to opposition activists as "enemies" of the state, according to ASOPGE-Libre, which is based in Spain.

In May, a crew from Australia's Channel 9 television station was expelled without official explanation, even though its members had obtained 10-day visas. The five-person team had traveled there to report on the booming oil industry; the allocation of state oil revenue; and the financial benefits to the president, according to Channel 9 reporter Richard Carleton. But three days after arriving in the capital, Malabo, he said, a government minister warned crew members, "If you get on the plane leaving tonight for Madrid, nobody will be thrown in jail." Authorities confiscated computer memory cards when the crew left an hour later.

Equatorial Guinea became one of Africa's main oil producers after the mid-1990s discovery of offshore deposits, but most of the country's population remains desperately poor. In July, a U.S. congressional report alleged that Obiang and his family had stashed away millions in oil revenue in the U.S.-based Riggs Bank. News of the report reached Equatorial Guinea only through the Spanish television channel TVE, which is relayed to the country by satellite. The government categorically denied the charges – and struck back against those who dared to report such criticism.

Information Minister Alfonso Nsue Mokuy accused international media, and particularly Spanish television, of trying to destabilize the country, according to international news reports. He warned local companies offering subscriptions to foreign satellite channels not to broadcast programs that could jeopardize national security. In addition, the government threatened legal action against TVE and exiled Equatorial Guineans who translated the U.S. congressional report from English into Spanish and posted it on the Internet, according to ASOPGE-Libre.

However, the government encourages news coverage when it suits official purposes. In March, the government said it foiled a coup attempt allegedly staged by exiled opposition leader Severo Moto and foreign secret services. State media gave the coup attempt extensive coverage, saying the alleged plotters were largely foreigners and "adventurers who were going to perpetrate a massacre and a bloodbath against the people of Equatorial Guinea." Human rights organizations say the government has a record of claiming the existence of coup attempts as an excuse to clamp down on opposition. Some analysts, however, say the March incident may have been genuine given power struggles within the ruling elite.


2004 Documented Cases – Equatorial Guinea

MAY 12, 2004
Posted: November 4, 2004

Richard Carleton, Channel 9 television (Australia)
Howard Sacre, Channel 9
Paul Boocock, Channel 9
Ben Crane, Channel 9
Dietland Lerner, Channel 9
HARASSED, EXPELLED

Producer Sacre, associate producer Lerner, reporter Carleton, cameraman Boocock, and sound technician Crane arrived in the capital, Malabo, on May 9 with 10-day visas issued in Paris. Carleton told CPJ they had gone to report on the booming oil industry, the allocation of state oil revenue, and how the president was benefiting from it.

On the evening of May 12, a government minister came to a café where crew members were eating and told them "if you get on the plane leaving tonight for Madrid, nobody will be thrown in jail," according to Carleton. He told CPJ that he and his colleagues were at the airport an hour later, where three men, including the director of national security and the president's brother, supervised a search of their luggage. Authorities confiscated computer memory cards, Carleton said.

Copyright notice: © Committee to Protect Journalists. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission from CPJ.

Search Refworld

Countries