Last Updated: Friday, 19 September 2014, 13:55 GMT

Burma's press face new test

Publisher Radio Free Asia
Publication Date 20 September 2012
Cite as Radio Free Asia, Burma's press face new test, 20 September 2012, available at: http://www.refworld.org/docid/5060405f1e.html [accessed 22 September 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

2012-09-20

A magazine will go on trial for reporting on government corruption.

A Burmese woman sells a local journal with an image of Aung San Suu Kyi at a market in downtown Rangoon, Dec. 3, 2011.A Burmese woman sells a local journal with an image of Aung San Suu Kyi at a market in downtown Rangoon, Dec. 3, 2011. AFP

A court in Burma Thursday ordered the publisher and chief editor of a local news magazine to stand trial after accepting defamation charges brought against it by the government over alleged corruption, raising fresh concerns over press freedom in the still-democratizing country, sources said.

"Dagon township judge Khin Thant Zin has accepted the case," Kyaw Min Swe, editor in chief of The Voice told RFA's Burmese service on Thursday.

The suit will next be heard in court on Oct. 5, sources said.

Kyaw Min Swe said that he will file an appeal in district court to stop the case from being heard.

"We will also appeal at the division level, and then at the federal level if necessary," he said.

In a March story citing a government report to Burma's parliament, The Voice charged that the accounts of several government ministries, including the Ministry of Mines, had been misappropriated from 2009-2011.

The Ministry of Mines then filed suit for defamation against the magazine, which was briefly suspended by government order later in the year for reporting on rumors of a reshuffle of Burma's cabinet.

The ministry's suit demanded that The Voice reveal the identity of the reporter responsible for its story. But in May, a Burmese court ruled that the magazine could still withhold the name.

Now, the suit appears set to go ahead.

Threat to reforms?

Thursday's decision to proceed with defamation proceedings against The Voice threatens the progress of political reforms, including greater press freedoms, now under way in Burma, said the magazine's lawyer Thein Nyunt, Agence France-Presse reported.

"The lawsuit between the government and The Voice Journal harms the reform process and destroys the image of the government."

"It should be resolved as fast as it can," he said.

Since a nominally civilian government replaced decades of harsh military rule in March last year, Burma has significantly relaxed restrictions on the press, including removing requirements that journalists submit articles for government review before publication.

Regulations against publishing information "harmful to state security" remain in place, though, leaving open the possibility of self-censorship and of prosecution after articles appear in print.

Reported by Thu Zar for RFA's Burmese service. Translated by Khin May Zaw. Written in English by Richard Finney.

Link to original story on RFA website

Copyright notice: Copyright © 2006, RFA. Reprinted with the permission of Radio Free Asia, 2025 M St. NW, Suite 300, Washington DC 20036.

Search Refworld

Countries