Last Updated: Friday, 29 August 2014, 14:18 GMT

Freedom of the Press - Nauru (2005)

Publisher Freedom House
Publication Date 27 April 2005
Cite as Freedom House, Freedom of the Press - Nauru (2005), 27 April 2005, available at: http://www.refworld.org/docid/4734517c23.html [accessed 29 August 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

Status: Free
Legal Environment: 4
Political Influences: 12
Economic Pressures: 13
Total Score: 29

Population: n/a
GNI/capita: n/a
Life Expectancy: 61
Religious Groups: Christian (two-thirds Protestant, one-third Roman Catholic)
Ethnic Groups: Nauruan (58 percent), other Pacific Islander (26 percent), Chinese (8 percent), European (8 percent)
Capital: Yaren

The constitution protects press freedom, and there have been no reports of censorship of print, broadcast, or electronic media. Nauru has no daily newspapers, but the opposition party Naoero Amo publishes a newsletter, The Visionary, which provides a critical view of the government. Journalists complained of being denied access to an Australian-run detention center where Iraqi and other asylum seekers staged intermittent hunger strikes throughout the year. The two governments claimed that the detainees were not refugees and that media attention to the strikes could encourage the detainees to continue to harm themselves. One Australian journalist was able to sneak into the camp, and her report and photos of the detainees set off a firestorm in the region that has led to promises by the government to reevaluate the detainees' status. The government operates one radio and one television station and is the island's sole Internet provider.

Copyright notice: © Freedom House, Inc. · All Rights Reserved

Search Refworld

Countries