Last Updated: Tuesday, 30 September 2014, 09:10 GMT

Freedom of the Press 2012 - Comoros

Publisher Freedom House
Publication Date 24 October 2012
Cite as Freedom House, Freedom of the Press 2012 - Comoros, 24 October 2012, available at: http://www.refworld.org/docid/50895d9426.html [accessed 30 September 2014]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

2012 Scores

Press Status: Partly Free
Press Freedom Score: 48
Legal Environment: 14
Political Environment: 19
Economic Environment: 15

The 2001 constitution protects freedom of speech and of the press, but the Comorian government partially restricts these freedoms in practice. Journalists are subject to harsh defamation laws, and self-censorship is reportedly widespread. The authorities have in past years arrested journalists, seized newspapers, and silenced broadcast outlets for reports that were found to be objectionable, although these practices have been less common since President Ahmed Abdallah Sambi took office in 2006. Former vice president Ikililou Dhoinine was sworn in as Sambi's successor in May 2011, after winning a December 2010 election.

In the past, the media environment has varied considerably among the union's three islands, with slightly greater levels of freedom on Grand Comore and Moheli and greater levels of repression on Anjouan. Since the removal of renegade Anjouan president Colonel Mohamed Bacar by an African Union (AU) military force in 2008, all journalists in detention on the island have been released, and there have been no reports of media harassment. In March 2011, Ali Moindjié, editor of Al-Balad, a privately owned daily newspaper, and Hadji Hassanali, editor of bimonthly La Tribune des Comores, were charged with "publishing false news" by a public prosecutor in the capital Moroni, located on Grand Comore. The charges stemmed from reports that Dhoinine's inauguration might be delayed past the scheduled May 26 date. The prosecutor alleged that these reports, which were politically sensitive due to allegations by the opposition that the presidential transition was being dragged out in order to extend Sambi's term in office, were "of a nature to trouble public order."

Comoros has six independent newspapers and one state-owned weekly, Al-Watwan. In addition to the state-owned Radio Comoros and Television Nationale Comorienne, several other regional and private stations have proliferated in recent years and are funded predominantly by donations from locals as well as from citizens living abroad. The Anjouan regional government operates its own stations under Radio-Television Anjouanaise. Public radio from the French island of Mayotte, as well as metropolitan France's Radio France Internationale, are also available in some areas.

Although the internet is available and unrestricted by the government, poverty, illiteracy, and a poor telecommunications infrastructure limited access to 5.5 percent of the population in 2011.

Copyright notice: © Freedom House, Inc. · All Rights Reserved

Search Refworld

Countries