Last Updated: Friday, 09 December 2016, 15:34 GMT

Freedom of the Press 2013 - Bhutan

Publisher Freedom House
Publication Date 9 August 2013
Cite as Freedom House, Freedom of the Press 2013 - Bhutan, 9 August 2013, available at: http://www.refworld.org/docid/5208a21d2a.html [accessed 10 December 2016]
DisclaimerThis is not a UNHCR publication. UNHCR is not responsible for, nor does it necessarily endorse, its content. Any views expressed are solely those of the author or publisher and do not necessarily reflect those of UNHCR, the United Nations or its Member States.

2013 Scores

Press Status: Partly Free
Press Freedom Score: 58
Legal Environment: 18
Political Environment: 20
Economic Environment: 20

The media environment in Bhutan remained somewhat restricted in 2012, and the government continued to influence content published by private media. The constitution of the Kingdom of Bhutan, adopted in July 2008, guarantees the right to free speech, opinion, and expression. However, the 1992 National Security Act prohibits criticism of the king and has strict provisions on "words either spoken or written that undermine or attempt to undermine the security and sovereignty of Bhutan by creating or attempting to create hatred and disaffection among the people." Defamation can be treated as either a civil or criminal offense. There were no reported legal cases brought against journalists in 2012.

The constitution guarantees the right to information, but a Right to Information Bill discussed by Parliament during 2012 was shelved indefinitely. Government officials cited caution against "acting in haste," given the importance of the bill, but media workers expressed concern that the government was not committed to passing the legislation.

The Bhutan InfoCom and Media Authority, the national regulator, sometimes restricts the publication of or otherwise censures media outlets. The Journalists' Association of Bhutan (JAB) was revived in February 2012, having been dissolved in 2006 due to a lack of funding and poor coordination. The organization's mission is to uphold the interests of journalists across the country and protect free expression in the media. However, the JAB is not independent, as it relies on the government-run Bhutan Media Foundation for funding and support.

There were no reports of threats or intimidation directed at journalists in 2012, but there is a high level of self-censorship. Criticism of the royal family and the Buddhist clergy is not published, and topics that are considered sensitive, such as the expulsion of Nepali-speaking residents in the 1990s, are not covered. The government occasionally restricts certain websites that are deemed offensive to the state or pornographic.

Bhutan currently has 12 newspapers, six radio stations, and two television channels, both of which are hosted by Bhutan Broadcasting Service (BBS), the state broadcaster. Internet penetration remained at 25 percent of the population in 2012. Bhutan's main print outlet, the state-owned, biweekly Kuensel, generally portrays the kingdom in a favorable light, but it has increasingly been addressing societal problems and carrying stories that are critical of the government. There are four Dzongkha-language newspapers; the remaining print media are English-language publications that carry mandatory Dzongkha-language supplementary inserts. Bhutan's first broadsheet, The Bhutanese, was launched in February 2012 with a stated intent to focus on investigative journalism and providing independent views. There are no private television broadcasters. While the BBS was permitted to start an additional channel in 2012, at least four applications to launch private television stations remain pending. Cable television services carry foreign programming, albeit with bans on channels that provide "controversial content" as well as high sales taxes and regulatory obstacles that render access costs prohibitive for many citizens. In January 2012, the government decided to streamline the licensing process for media outlets by requiring them to pay only one license fee rather than two.

Almost all media outlets are based in Thimpu, the capital. The weak economic climate in Bhutan remains a major challenge for media companies, and most are dependent on advertising revenue distributed by state bodies, which accounts for an estimated 80 percent of the market. Most outlets have cut staff in recent years, and some have even had to suspend or cut back on publication because of financial concerns. The situation grew even worse when the government announced in June 2012 that all election-related advertising would be withdrawn from private media and exclusively published through state-owned media. Journalists speculated that the new policy was the government's way of retaliating against The Bhutanese for articles that alleged abuse of power and corruption by public officials.

Copyright notice: © Freedom House, Inc. · All Rights Reserved

Search Refworld

Countries